Torre Castanyer, un palau reial de joguina

Si alguna vegada heu passat pel passeig de Sant Gervasi, segur que us heu fixat en la tanca que envolta un gran jardí, a tocar de la plaça Bonanova. La porta, pròpia d’una mansió cinematogràfica, és l’entrada a la Torre Castanyer (passeig de Sant Gervasi, 5), residència de la família Güell a Barcelona. Al costat de la sumptuosa reixa destaca una caseta d’estil neoàrab. Actualment acull una oficina immobiliària, però durant l’Exposició Universal de 1888 va ser el pavelló de jocs dels fills de la reina Maria Cristina.

Interior de l’antic pavelló de jocs de la Torre Castanyer, que actualment és la seu d’una agència immobiliària (clica per ampliar) (Font: Fincas Lluria).

Un palau improvisat

El 16 de maig de 1888 la família reial arribava a Barcelona per assistir a la inauguració de l’Exposició Universal, que tindria lloc quatre dies més tard. La mostra ja estava oberta al públic, però encara no s’havia inaugurat oficialment.

La reina Maria Cristina amb els seus fills
La reina Maria Cristina amb els seus fills.

Maria Cristina d’Habsburg, vídua d’Alfons XII i reina regent, viatjava acompanyada dels seus tres fills: la princesa d’Astúries, Maria de la Mercè, la infanta Maria Teresa, i el rei Alfons XIII, que l’endemà complia dos anys.

A vegades, erròniament, es parla d’Alfons com a príncep, però el nen era rei des del moment del seu naixement. La mare va exercir la regència fins que va arribar a la majoria d’edat, el 1902.

Dos mesos abans de la visita reial l'Ajuntament va ser objecte d'una reforma exprés, per transforma-lo en palau reial (La dinastia, 17 maig 1888
L’ajuntament va ser objecte d’una reforma exprés per transformar-lo en palau reial (clica per ampliar) (La dinastía, 17 maig 1888).

Barcelona no disposava d’una residència reial des de 1875, quan un incendi havia destruït l’històric palau reial, situat a pla de Palau. Per sortir del pas, es va condicionar l’ajuntament per allotjar-hi la família reial. El saló de plens, per exemple, es va transformar en menjador. De fet, fins fa poc, l’espai duia el nom de la reina regent, en record de la seva residència.

El retrat de la reina Maria Cristina amb el seu fill, Alfons XIII, presideixen el saló de plens de la Casa de la Ciutat (Font: Ajuntament de Barcelona).

La Torre Castanyer

Durant l’estada a Barcelona el rei i les infantes van passar moltes hores, a vegades dies sencers, separats de la mare, que havia d’atendre múltiples compromisos. La Casa de la Ciutat no era lloc més adient per a tantes hores de lleure, i es va buscar un lloc d’esbarjo al camp, on els infants poguessin jugar.

Es va triar la Torre Castanyer, una gran finca situada a Sant Gervasi de Cassoles, que aleshores era un poblet rural als afores de Barcelona.

Amb dos anys, Alfons XIII va presidir la inauguració de l'Exposició Universal de 1888, acompanyat de la reina regent Maria Cristina.
Amb dos anys, Alfons XIII va presidir la inauguració de l’Exposició Universal de 1888, acompanyat de la reina regent Maria Cristina.

La Torre Castanyer deu el seu nom a Joaquim Castañer i Molet (1804-1858), un ric financer que el 1832 va comprar una gran extensió de terreny a Sant Gervasi. La parcel·la incloïa un mas, que Castañer va transformar en la seva residència.

Mort Castañer, la seva vídua, Maria Consol Moragas, va heretar la propietat, que va cedir a la seva única filla, Consol Vidal, fruit d’un segon matrimoni. Vidal estava casada amb Joaquín Jover, un important armador, que també tenia negocis a Gelida, on era propietari de la fàbrica de paper La Gelidense.

Torre Castanyer, amb el col·legi Jesús i Maria al fons (Font: Cuyas. ICGC)
Torre Castanyer (clica per ampliar) (Font: Cuyas. ICGC).

Una petita Alhambra

Quan els Jover Vidal van rebre la petició reial, no només els oferir el parc que envoltava la Torre Castanyer. També van construir un petit pavelló de jocs en un extrem del jardí, a tocar de la carretera de Sant Gervasi a Horta.

La caseta, de 50 metres quadrats, es va fer en un temps rècord. Un autèntic palau de jocs amb decoració neoàrab. L’orientalisme estava de moda entre la burgesia l’època, que l’aplicava sobretot als espais lúdics, com un toc d’exotisme. De fet, diversos pavellons de l’Exposició de 1888 tenien inspiració oriental. La mateixa entrada al recinte, l’Arc de Triomf, bevia de l’estètica neomudèjar.

Interior de l'antic pavelló de jocs de la Torre Castanyer.
Interior neoàrab del pavelló de la Torre Castanyer (clica per ampliar) (Font: Fincas Lluria).

Al pavelló de la Torre Castanyer la influència andalusina és visible als arcs de ferradura de portes i finestres. Però el més destacat és la decoració interior: arrambadors de ceràmica vidriada, portes treballades, parets esgrafiades i sostres de mocàrabs.

El luxe d’aquest pavelló, una simple sala de jocs infantils destinada a un ús efímer, contrastava amb les condicions dels habitatges de la majoria dels barcelonins de l’època. Sobretot amb les barraques on vivien els immigrants que treballaven a les obres de l’Exposició.

Barraques del barri de Pequín, a finals del segle XIX (AFB).

Pavelló de jocs efímer

El monarca i les seves germanes no van gaudir massa temps d’aquell chiquipark particular. L’estada de la família reial a Barcelona va durar tot just tres setmanes. El 6 de juny marxaven en tren cap a València.

La Vanguardia (24 maig 1888)
La Vanguardia (24 de maig 1888).

El 1896 la reina Maria Cristina, en nom del seu fill, va concedir a Joaquim Jover el títol de marquès de Gelida. Un gest que sovint s’ha interpretat com una mostra d’agraïment per l’hospitalitat rebuda, vuit anys abans, a Barcelona. Però en realitat era un reconeixement pel servei que Jover havia prestat a l’exèrcit espanyol, cedint els seus vaixells per repatriar soldats ferits a la Guerra de Cuba.

La filla del matrimoni Jover i Vidal es va casar amb el fill d’Eusebi Güell, el mecenes de Gaudí. Des d’aleshores la Torre Castanyer va quedar vinculada a la poderosa família Güell.

Segons explica Lluís Permanyer, les cadenes que envolten la tanca d’accés a la Torre Castanyer són un distintiu que la finca va acollir un rei.

El majordom fidel

És molt probable que el pavelló de jocs fos concebut com una construcció temporal, però els Güell van decidir conservar-lo. El van convertir en la residència del majordom, José Díaz, i la seva dona, que també formava part del servei domèstic de la casa.

Durant la Guerra Civil, quan els Güell van fugir de Barcelona, el fidel empleat es va quedar cuidant la finca, evitant que fos espoliada. La història va inspirar la pel·lícula El largo invierno, de Jaime Camino, on Vittorio Gassman encarna al majordom.

En aquest període Díaz també va tenir cura del poeta Antonio Machado, que va viure a la Torre Castanyer abans de marxar a l’exili.

Estat d'abandonament del pavelló de jocs l'any 2009 (Vicenç Vilà Serra).
Estat d’abandonament del pavelló de jocs l’any 2009 (Font: Vicenç Vilà Serra).

Amb el temps, l’antic pavelló de jocs va acabar convertit en traster. El 2011, després de gairebé quaranta anys d’abandonament, l’estudi d’arquitectes 02 Basso va arribar a un acord amb els Güell per instal·lar-hi el seu despatx. Prèviament van fer una brillant restauració, que ha recuperat l’esplendor original d’aquest palau de joguina.

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.